Telefon   +48 694 863 091

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

9 części do ciągników, które najczęściej wymagają wymiany

Ciągnik jest najważniejszą maszyną używaną w gospodarstwach rolnych niezależnie od tego, na jaki rodzaj produkcji jest ono ukierunkowane i jaki areał lub liczbę zwierząt obsługuje. Urządzenia tego rodzaju są jednocześnie najmocniej eksploatowane, co sprawia, że stosunkowo często trzeba w nich wykonywać przeglądy i w miarę potrzeb przeprowadzać naprawy. Do utrzymania sprzętu w dobrym stanie technicznym konieczne będą jednak dobrej jakości części do ciągników. Zobaczmy, które z nich trzeba wymieniać najczęściej.

Co trzeba regularnie wymieniać w każdym ciągniku rolniczym?

Ciągnik jest wykorzystywany przy bardzo różnych warunkach zewnętrznych i najczęściej musi radzić sobie z dużymi obciążeniami. W grę wchodzi często praca w wysokim zapyleniu – zarówno przy pracach polowych, jak i niektórych robotach gospodarczych – a także nierzadko w deszczu oraz w ciężkich warunkach terenowych np. na niezwykle grząskim podłożu. Ciągnik musi też pokonywać znaczne opory związane z zabiegami uprawowymi, a także służyć jako sprzęt transportowy i przeładunkowy. W takich warunkach wciąż trzeba czyścić i wymieniać filtr powietrza, a także filtr oleju i sam olej. Nie obejdzie się też bez okresowej wymiany chłodziwa oraz zadbania o stan czynnika hydraulicznego. Zużywają się także przewody hydrauliczne i złączki.

Jakie części najczęściej ulegają awariom?

Ze względu na wysokie obciążenia podzespołem, który będzie szczególnie narażony na przyspieszone zużycie, jest sprzęgło. Dość często zdarzają się też problemy ze skrzyniami biegów. W układach hydraulicznych awariom ulegają pompy, a niekiedy także rozdzielacze. Wraz z przepracowanymi motogodzinami rośnie ryzyko usterek jednostki napędowej. Problemów przysparzają pierścienie i uszczelki pod głowicami, a także tłoki i tuleje cylindrów. Stosunkowo szybko zużywają się też elementy osprzętu – paski klinowe, rozruszniki czy pompy wodne. Z czasem wymiany wymagają akumulatory, które w silnikach diesla muszą dostarczać sporej ilości prądu przy rozruchu. Niekiedy zawodzi też elektryka i elektronika.