Telefon   +48 694 863 091

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jak często wymieniać olej silnikowy w ciągniku?

Bez systematycznej wymiany oleju nie ma mowy o długotrwałej i bezawaryjnej pracy silników maszyn rolniczych, które eksploatowane są przecież bardzo intensywnie i to często w trudnych warunkach. Przyjrzyjmy się więc temu, jak prawidłowo zadbać o tę kwestię.

Kiedy wymienić olej silnikowy w ciągniku?

Olej silnikowy powinniśmy wymienić na zimę, jeśli w jej trakcie zamierzamy wykorzystywać maszynę (na przykład przy odśnieżaniu), a także przed rozpoczęciem prac polowych. Dlaczego akurat wtedy? W chłodnych miesiącach gęstość oleju zwiększa się i traci on pożądane właściwości. Dlatego w tym czasie należy stosować olej zimowy, charakteryzujący się mniejszą gęstością. Wiosną natomiast, przed rozpoczęciem prac, silnik powinien zostać wyposażony w czysty olej, dzięki czemu nie dojdzie do uszkodzenia żadnych części ciągnika.

Nie wolno też zapominać o stosowaniu się do zaleceń producenta w kwestii wymiany oleju po określonej liczbie przepracowanych motogodzin. Stosowne informacje znajdziemy w zapisach gwarancyjnych albo w instrukcji obsługi. W przypadku nowych silników pierwszej wymiany należy dokonać najczęściej po 50 albo 100 przepracowanych motogodzinach. Kolejnych – zwykle po każdych 600-800 motogodzinach, w przypadku nowszych maszyn. Starsze ciągniki mogą wymagać wymiany oleju co 200 motogodzin.

Czym grozi brak wymiany oleju w ciągniku?

Kiedy olej silnikowy wielokrotnie nagrzeje się i wymiesza z niewielkimi ilościami paliwa, zacznie tracić niezbędne właściwości. Nie będzie już tak dobrze smarował ani odprowadzał ciepła z powierzchni pracujących elementów silnika. Z początku zaowocuje to zwiększeniem oporów i rosnącym spalaniem, a z czasem coraz szybszym zużywaniem się części. W końcu wytrącająca się w silniku sadza zatkać może kanały olejowe i zablokować pierścienie. Jeżeli do tego dojdzie, czekać nas będą kosztowne naprawy. Uniknijmy ich, wymieniając olej na czas.